A fekete-fehér kép 2.

Gyakorlat , Haladó , Utómunka Már 08, 2017 No Comments

A fekete-fehér kép 2. rész. Utómunka, csatornakeverés
Dékán István


Színkeverés
Az utómunka során a színkeveréssel (csatornakeveréssel) határozzuk meg, hogy a téma egyes színei milyen világossági értékkel jelenjenek meg a monokróm képen. A legtöbb program a színkeveréshez legalább öt (A LightRoom nyolc) színtartományra osztja fel a spektrumot. Például vörösek, narancsok, sárgák. zöldek, ciánok, kékek, bíborok. Mindegyikhez tartozik egy tolóka. Ezekkel lehet az adott színsáv világosságát szabályozni a képen. Egy-egy tolóka az adott színt, és a spektrumban mellette lévő hasonló színeket is szabályozza. Ezért említettem a színsávot.

BW_modul

A napsütéses időben fotózott élénk kék színű égboltot a kék és cián színek csökkentésével lehet jelentősen sötétíteni. A fehér emberek arcát főként a narancsok segítségével befolyásolhatjuk. Tájképeknél előnyös a zöld és a sárga szín világosítása. Ezzel lehet részletgazdagabb, szép tónusú növényzetet létrehozni.

BW_amszter-9340-3

A színkeverésnek abban is fontos a szerepe, hogy elkülönüljenek a képen a különböző színű felületek. Például egy vörös és egy zöld autó a fekete-fehér képen alaphelyzetben nagyon hasonló szürkeárnyalatú lehet. A valóságban viszont eléggé elütnek egymástól. A színkeveréssel eltérő tónust adhatunk nekik. Ennek az ellenkezője is megvalósítható. Egy kiugróan sárga, világos foltot a sárga szín sötétítésével belesimíthatunk a környezetébe.

 

Gyümölcsök
Jól illusztrálja a színkeverés lehetőségeit ez a gyümölcsöstál fotó. Persze ez egy nagyon színes motívum.

BW-1

A Photoshop alapbeállításával készített fekete-fehér változaton nagyon hasonló tónusúak a különböző színek. Ezért ez a kép kissé szürkének, jellegtelennek látszik.

BW-2

Az első módosított változaton megnöveltem a vörös, sárga és zöld színek világosságát. Erősen visszavettem a kéket. Gyakorlatilag minden gyümölcs világos lett, a kék háttér viszont majdnem fekete.
A második változatnál sötétebbre vettem a vöröseket és a zöldeket, kicsit világosítottam a kéket és a ciánt (zöldeskék). Ez már nem olyan kontrasztos, de jól szétválnak a különböző színű gyümölcsök. A hatás természetes.
A harmadik kép már extra, szokatlan hatású. Itt csökkentettem a vörösök és a sárgák intenzitását, és erőteljesen világosítottam a ciánokat valamint a kékeket. A kék háttér fehérnek látszik, a gyümölcsök pedig nagyon sötétnek.

 

Tulipánkert

BW_tulpanok

Ez is színes motívum, de kevesebb színnel.

BW_Tulip

Az alapbeállítással készült monokróm változat itt is kissé szürke, visszafogott (1).  A vörösek sötétítésével és a kékek világosításával lényegesen markánsabb, kontrasztosabb képhatás alakul ki (2).

BW_Tulip_2

A vörösek világosítása, a kékek és a zöldek sötétítése kiemeli a virágokat a háttérből (3).  A kép egész más jellegű, mint az előző.

 

Arckép

BW_lány_color
Arcképeknél a bőrtónust lehet tág határok között alakítani. Persze attól függően, hogy milyen volt az eredeti bőrszín. Itt a LightRoom beállító moduljának nyolc csúszkáját látjuk. Jól megfigyelhető a változtatás hatása.

BW_lany

 

Konvertálás
A RAW állományokat kétféleképpen konvertálhatjuk a fekete-fehér végső képhez. Az első, hogy a konvertáló programmal végezzük el a színkeverést. A második, hogy konvertálunk egy nagy színmélységű, legalább 32 bites színes képet (PSD, TIF). A fekete-fehérré alakítást a színkeveréssel ezen végezzük el. A végeredmény szempontjából nincs különbség a két módszer között. Mind a két esetben a nagy színmélységű alapképen végzünk színkeverést, és ez a lényeg. Minél nagyobb színmélységű az eredeti, annál több lehetőségünk van a tónusok alakítására anélkül, hogy kellemetlen tónuslépcsők vagy kontúrvonalak alakuljanak ki. Ugyancsak a nagy színmélység teszi lehetővé, a viszonylag nagy tónusátfogást. Ezzel előhozhatunk finom részleteket a látszólag kiégett fehér vagy a nagyon sötét képrészeken is.

BW_RAW


 A cikk előző része: A fekete-fehér kép 1.

Előző bejegyzés . . . . . . . . . . . . .  Következő bejegyzés

..

Dékán István