High-key képek készítése

Gyakorlat , Haladó aug 01, 2017 No Comments

A high-key jellegű, “fehér a fehérben” képek készítése. Motívum, világítás, utómunka.
Dékán István


Ez az a jellegzetes képhatás, amit magyarul leginkább “fehér a fehérben”-ként emlegetnek. A fogalom a zenei nyelvből származik. Magas kulcs, azaz magas hangfekvés. Ez a látványvilág és stílus a múlt század közepén jelent meg, fekete-fehér képeken. Technikai szempontból a fekete-fehér high-key kép jellemzője, hogy felületén csak a fehértől a közepes, vagy inkább a világos szürkéig terjednek a tónusok. Szerepelhetnek a képen sötétebb, vagy akár fekete motívumok is. De ezek csak nagyon kicsi felületet foglalhatnak el.

2013_0802-3296_K

A high-key akkor jó, ha a világos részén számtalan finom tónus található meg. Ha a csúcsfények nem elég világosak, akkor erőtlen, szürke lesz a hatás. A sötétebb tónusokat sem kell teljesen száműzni a high-key képről. A képen esetleg szereplő sötét, vagy fekete részlet, mintegy ellenpontként segít elkerülni, hogy a tónusok bágyadtnak látszódjanak.

A hatás szempontjából a high-key képek sajátja a finom, lágy, légies jelleg, esetenként a lírai hangulat. Elsősorban tehát az ennek megfelelő témák feldolgozásához ajánlott ez a technika. A high-key jellegű képhatás kialakításának három fő összetevője van. Az első magának a motívumnak a kiválasztása és elrendezése. A második a világítás. A harmadik pedig az utómunka.

A motívum
Tematikusan nem kötött a dolog. lehet a téma tárgy, arc, táj, vagy akár város is. Legalkalmasabb ehhez azok a motívumok, amelyek viszonylag egyszínűek. Tehát nincsenek rajtuk nagy tónuskülönbségek. Nem szükséges, hogy fehér,vagy nagyon világos színűek legyenek. A tónusok utólag is világosíthatóak, beállíthatóak. Alapszabályként tekinthetjük, hogy a téma legsötétebb és legvilágosabb része közötti tónuskülönbség ne haladja meg az 1:2 értéket, azaz a legsötétebb felület is legalább feleannyi fényt verjen vissza, mint a legvilágosabb.

2017_0209-2

Világítás
Nagyon lényegesek a fényhatások, a világítás. Fontos, hogy ne alakuljanak ki erős, sötét árnyékok. Az ideális fénykontraszt 1:1,5, de ne legyen nagyobb 1:2-nél. Külső helyszínen ilyen kontrasztú a természetes fények lehetnek árnyékban, borult időben, illetve ködben. Ez utóbbi ideálisnak mondható, legtöbbször minimális utómunkával is létrejön a high-key hatás.
Mesterséges fényeknél vagy stúdióban lágy, szórt világítást kell létrehozni. Ehhez legjobb a nagy felületről érkező főfény és az erős derítés.

Utómunka
Az ideális képhatást az utómunka során hangolhatjuk be. Ennek alapeszköze a Szintek (Levels) eszköz illetve a tónusgörbe (Curves). Leggyakrabban világosítani kell a középtónusokat. Arra célszerű vigyázni, hogy a legvilágosabb részek ne veszítsék el a részleteiket, ne égjenek ki. Ha van a képen sötét részlet is, akkor azt ki kell hagyni ebből a tónushangolásból, vagy csak mérsékelten kell belevenni.

2013_0802-3296_C

Fekete-fehér vagy színes?
A “klasszikus” high-key kép az fekete-fehér. De ez nem szentírás. Természetesen lehet színesben is készíteni ilyen hatású képeket. Ezeknél nemcsak a tónusokat, hanem a színeket is ki kell világosítani, fakítani. Lényeg, hogy az összhatás megfeleljen ennek a stílusnak.

2017_0801-6459-2



Az előző gyakorlati téma: Porteréfotó szabadban
Előző bejegyzés  . . . . . . .  Következő bejegyzés

..

Dékán István