Modellek világítása műteremben 1.

Gyakorlat , Haladó , Mesterfok jún 02, 2019 No Comments

sorozat bemutat néhány egyszerű, de igényes műtermi portrévilágítást. Haladóknak ajánlom.

A többi műfajhoz hasonlóan a műtermi modelles képeknél, személyfotóknál sincsenek általánosan érvényes világítási megoldások. Vannak sablonok és gyakran használt módszerek, de nem biztos, hogy mindig ezeket kell alkalmazni. A szokásos sémák arra jók, hogy ha nincs magas igény, akkor egyszerűen és problémamentesen el lehet készíteni a képet. Nagy hibát biztosan nem ejtünk, de nem is emelkedik ki az átlagból a munkánk. Jelen írásban néhány összetettebb, magasabb szintű megoldást mutatok be. Ezekhez maximum három fényforrás szükséges. Ennél többet csak különleges esetben, például a fehér háttér kivilágításához veszünk igénybe. Legtöbbször használunk derítőlapot is. Ez olcsó, de nagyon hasznos eszköz. A világításnak jelentős hangulatformáló, stílusteremtő ereje van. A modelles képek régebbi, hagyományos iskolája főként lágy karakterű fényeket használt. Napjainkban divatosak a kontrasztos, éles árnyékokat, sőt fényfoltokat létrehozó világítások.

Eszközök
A világítási eszközök sokfélék lehetnek. Minden világítási stílusnak megvannak a jellegzetes fényformálói. A műtermi modelles fotózás egyik alapeszköze a nagy felületű szoftbox (pl. 75×90, 100×120 cm). Ez négyzet vagy téglalap alakú. A másik hasonló eszköz a csíksugárzó (striplite). Ez egy keskeny, hosszúkás formájú (pl. 30×120 cm), lágy fényt adó eszköz. Jellegzetessége, hogy a hosszabb oldalának megfelelően lágyan, a rövidebb oldala irányában viszont keményebben, határozottabb árnyékokat adva sugároz.

Gyakran használjuk a reflexernyőt is. Ez a szoftboxnál keményebb fényt ad. Karaktere nagyban függ az ernyő méretétől és anyagától (fehér, ezüst, áteresztő stb.). Ha kör alakú viszonylag kemény fényt szeretnénk, akkor ehhez legjobb egy méhsejt reflektor. Ez méretétől és kialakításától függően kisebb vagy nagyobb átmérőjű kört vetít.
Nagyon fontosak a derítőlapok. Felületük lehet fehér, ezüst- vagy aranyszínű. Ez utóbbi a modelles fényképezésnél gyakran használjuk. Meleg tónusú, otthonos hangulatú, kellemes fényt ad.

Ellenfény szoftboxal
Általános szempont, hogy a világítást minél kevesebb fényforrással kell megoldani. Lehetőség szerint használjunk inkább derítőfelületeket. Jó példa erre az 1. kép. Itt mindössze egy nagy szoftbox sugároz közvetlenül fényt. Ez hátul, a modell feje felett van. Úgy kell elhelyezni, hogy fénye ne menjen a modell arcára. Ez a fény kiemeli a hajat, és lágy világítást ad a vállakra.


Az arc árnyékban van (1. kép). A modell elé derítőlapként két nagyméretű paravánt helyeztem. Ezek a hátulról érkező fényből viszonylag sokat vernek vissza. Nem előnyös, ha az arcon teljesen egyenletes a fény. Ezért a jobb oldali felületet kissé közelebb helyeztem el. Így innen erősebb fény jön, mint a másik oldalról. A világítás jellegét az elölről érkező lágy, szórt fény és a felülről érkező keményebb és sokkal erősebb ellenfény határozza meg. Ez összességében egy bensőséges, hangulatos világítás.


Az 1. kép világítása

Azt is jó tudni, hogy a csak  derítőlapokról érkező lágy fény az idősebb, kissé ráncos arcú portréalanyoknál kimondottan előnyös, jótékony. Kissé más jellegű, de szintén megfelelő hatású, ha csak egy derítőlapot használunk (3. kép). Ez inkább hangulatfény, a modell arca kevésbé látszik.

A 2. képnél nem volt derítőlap, a 3. képnél egy derítőlap van jobb oldalon.


Dékán István

A sorozat következő része

A cikk eredetileg a Digitális Fotó Magazinban jelent meg 2011-ben .

Előző bejegyzés   .. . . . . . . Következő bejegyzés

Tags :

Dékán István