Modell világítása műteremben 4.

Gyakorlat , Haladó , Portré feb 03, 2020 No Comments

Divatfotó készítése műteremben foltos világítással.
Dékán István

Valamikor a portrénál és a divatfotónál is a lágy fények jelentették az etalont. Ez kiegészült az egyenletes fényeloszlás kívánalmával is. Lehet divatfotót készíteni a műteremben egyenletes, lágy fénnyel is. Van, amikor ezt igényli a megbízó, vagy a téma. Ennek köszönhetően minden részlet jól látszik, de a világításnak nincs karaktere, dramaturgiája.

A másik lehetőség, hogy kemény, közvetlen fényekkel dolgozunk.  Ezek mély árnyékokat, erős csillanásokat hoznak létre. Különösen erős ez a hatás a fénylő felületű ruháknál. Az ilyen anyagok egyébként lágy világításban el is vesztik valós jellegüket. Ennek megfelelően spotlámpákkal vagy méhsejt reflektorokkal célszerű világítani. Mindezt tovább erősíti az egyenetlen fényeloszlás. A fontos részeket fénnyel kiemeljük, a kevésbé fontosakat némi alexpozícióval sötéten jelenítjük meg.

Az általános módszer az, hogy egy nagy felületű fényforrással megvilágítjuk a modellt, egy másik kis felületre pedig irányított fényt is adunk. Ha a kiemelendő ruhadarab fényes fekete, akkor sokszorosan indokolt ez a megoldás. A 1. képnél fontos a fekete top fényességének és gyűrődéseinek kiemelése. Az erős kontraszt érdekében a háttér is sötét. Balról egy szoftboxxal, jobbról egy csíksugárzóval adtam ellenfényt. Ezek csillanásokat hoznak létre a kontúroknál. A modell arcára egy érdekes, kontrasztos világítást adnak. Ha nincs több fény, akkor a top középső része sötét, részlettelen lesz (2. kép).

Harmadik fényforrásként elöl, bal oldalon egy 25 cm átmérőjű méhsejt rácsos reflektort helyeztem el. Ezt olyan közelre tettem, hogy csak a topot világítja meg. Egy kis fény megy a nyakra és a nadrágra is. Ez nem hiba, hozzátartozik ehhez a fényhatáshoz.  A 3. képen csak a méhsejt rács által adott fényt látjuk. Tehát ez az eszköz ennyi csillogást okoz a ruhán.

Ha a munka közben valamelyik fényforrás hatását szeretnénk szemmel korrektül megfigyelni, akkor a többit ki kell kapcsolni. Így jól látható, hogy a fény hova megy, milyen árnyékokat, vagy csillanásokat okoz. Az nem derül ki ebből, hogy az teljes világításban ténylegesen hogyan fog látszani. Az adott fény érvényesülése az expozíciótól és a többi fény erejétől is függ.

A szoftbox lágy fénye főként a hagyományos stílusú világításhoz illik. Ez képes egyenletesen megvilágítani nagy felületeket, és elmosódott szélű árnyékokat hoz létre. A modernebb világítási stílus erősebb kontrasztot, határozottabb árnyékokat kíván. Ez jobban kiemeli a ruhaanyagok struktúráját, mintázatát és felületi csillogását. Mindkét világítási módnál jól használhatóak a derítőfelületek. Ezeket akkor alkalmazhatjuk, ha megoldható, hogy a derítőlap is kapjon fényt az eredeti fényforrásból.

Csak szoftboxos világítás

A téma előző része

Előző poszt  . . . . . .  Következő poszt

Tags :

Dékán István