A tárgyfotózás szakmai szempontjai

Egyéb , Haladó , Mesterfok Sze 22, 2021 No Comments

Ez a cikk rövid összefoglaló a tárgyfotózás, termékfotózás általános szempontjairól.
A tárgyfotó lehet bemutató jellegű, vagy kreatív megoldású. Ezt a felhasználás, a megbízó dönti el.  Vannak olyan szempontok, amelyek minden termékfotónál fontosak. Ezek a színek, a forma és a felületi jelleg pontos visszaadása. Ezért az ilyen képeknél szakmai alap a megfelelő felvételi technika, a beállítás és a világítás.  

A bemutató jellegű fotókon a megjelenő színeknek azonosnak kell lennie a motívum színeivel. Ha szükséges, szabványos színskálát is el szokunk helyezni a felvételen. Egyes esetekben. például képzőművészeti reprodukciónál ez kötelező. Különösen fontos ez, ha a felvétel nyomtatott médiumban jelenik meg. A nyomda a színskála alapján tudja pontosan beállítani a tónust és a színeket.

Objektív, nézőpont, világítás
Ahhoz, hogy a tárgy alakja ne torzuljon a képen, megfelelő objektív és gondosan megválasztott nézőpont szükséges. A formák érzékeltetésében nagy szerepe van a fényeknek is. Ezért alapvető a világítás módja és eszközei. Ezek tárgyanként változhatnak. Fontos a felületek jellegének érzékeltetése is. Látszani kell, hogy a felület matt, fényes, vagy esetleg rücskös. Minden felülethez más jellegű világítás szükséges.

Kreatív megoldások, reklámfotó, hangulat, arculat.
Figyelemfelhívó képeknél, reklámfotóknál gyakran szoktam alkalmazni kreatív megoldásokat. Ilyenkor el lehet térni a már említett szabályoktól. Indokolt esetben lehet használni szokatlan perspektívát, világítást vagy különleges színeket. Szívesen készítek a tárgyakhoz sajátos környezetet is. Ez főként a reklámfotóknál, és más figyelemfelhívó funkcióknál fontos (például kirakati dekoráció, attrap).


Előző poszt . . . .

Dékán István